تبلیغات
سر گروه آموزش زبان متوسطه اول ناحیه 1 سنندج - تحلیل کتاب زبان انگلیسی پایه نهم
 
سر گروه آموزش زبان متوسطه اول ناحیه 1 سنندج
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
 
 
تحلیل کتاب زبان انگلیسی پایه نهم

تحلیل کتاب نهم

 با تغییر رویکرد کتاب نهم و ارائه شیوه تدریس بر اساس رویکرد ارتباطی هدف اصلی آموزش زبان انگلیسی، توانش ارتباطی می باشد.

 بسته ی زبان انگلیسی پایه ی نهم تاکید زیادی بر مهارت های چهار گانه ی شنیداری، گفتاری ، خواندن و نوشتن دارد.در طراحی و تالیف این کتاب تا حد زیادی مطالب ارائه شده با توجه به اصول حاکم بر رویکرد ارتباطی فعال و هم راستا با اهداف آموزش نوین می باشد. دررویکرد جدید سعی شده است تا  فراگیران به مشارکت در فعالیت های کلاسی  و ایفای نقش برای برقراری ارتباط ترغیب شوند و همواره در محیط کلاس در معرض داده های زبانی  قرار گیرند .

 همانطوریکه می دانیم روش تدریس بارش مغزی هم از سوی متخصصان آموزش و پرورش و هم از سوی متخصصان آموزش خلاقیت به عنوان روش تدریس حل خلاق  مسائل معرفی شده است و آموزش دادن دانش آموزان با روش بارش مغزی، حس کنجکاوی آنان را تحریک نموده و  ذهن خلاقانه را  در آنان بارور نمود. بارش مغزی درتدریس و یادگیری کارکرد های مفیدی نشان می دهد و به تسهیل برقراری ارتباط بین راه حل ها و ایده ها می انجامد و توانایی  دانش آموزان برای انتقال اطلاعات افزایش و بهبود می یابد و همچنین کلاس درس از حا لت تکراری بودن خارج  می شود و تنوع و رفع خستگی و ایجاد شادی و نشاط را به دنبال دارد. تصاویری که در مقدمه هر درس وجود دارد کافی نبوده وبگونه ای طراحی شده که نه تنها برای دانش آموزان، جذاب و قابل فهم نبوده، بلکه یکنواخت و کسل کننده نیز می باشد. به عنوان مثال  در مقدمه  درس اول ، تصویر یک پسر بچه ساکت یا به تعبیر دانش آموزان به یک پسر بچه شاد ویک رزمنده شجاع دیده می شودکه با نگاه کردن به آن تصاویر، نمی توان دانش آموزان را  به تفکر واگرا و حل مسئله خلاق وادارنمود و انگیزه لازم را برای ایجاد بارش مغزی افزایش داد.

 کتاب از کیفیت نا مطلوبی ( رنگ تصاویر، شفاف نبودن کاغذ، ابعاد کتاب، ...) بر خوردار بوده  و به سادگی بعد از چند بار ورق زدن پاره می شود و در مقایسه با کتاب های موسسات کسل کننده و از جذ ابیت کافی برخوردار نمی باشد.

                                                    تحلیل بخش های مختلف کتاب

 conservation: در این بخش محتوای  ارائه مکالمه ها کاربردی و هم سطح با دانش زبان آموزان طراحی  گردیده و حتی الاامکان سعی شده است که فراگیران این کتاب در معرض داده های زبانی  در بافت واقعی و طبیعی قرار گیرند. متاسفانه ارائه فایل صوتی مورد علاقه دانش آموزان نبوده و برای اکثر دانش آموزان به دلیل سریع خواندن قابل درک نمی باشد.

New Words:  در این بخش ارائه کلمات جدید بدون بافت ، ( ( context امکان یادگیری را برای فراگیران دشوار می سازد و به حافظه فراموشی  سپرده می شود. به نظر م ارائه کلمات جدید در بافت،  امکان تثبیت طولانی مدت  آن ها  را در حافظه دانش آموزان چندین  برابر می کندوکلمات جدید ارائه شده در این کتاب در حد  دانش آموزان مدارس روستا نمی باشد .

Language Melody   : هدف اصلی این بخش ، آشنا نمودن دانش آموزان با  لحن بیان جملات انگلیسی می باشد. لذا تمرینات و الگوها ی ارائه شده در کتاب کافی نبوده ولازم به توجه است که می بایست بخشی از کتاب، اختصاص به آموزش آهنگ صدا در جملات تعجبی ، صعودی (خیزان) داده می شد.

Grammar:  در بخش گرامرهدف اصلی آموزش این است که دانش آموزان بتوانند الگوها و ساختارهای گرامر را در قالب مفاهیم و اصطلاحات روزمره زندگی بطور معنا دار و موثر در محیط واقعی بکار گیرند. با ورود گرامر به کتاب زبان پایه نهم ،یکی از دغدغه های همکاران این خواهد بود که  آموزش گرامر( بخصوص در هر درس دو الی سه قسمت  نکات گرامر وجود دارد) چگونه باید  در این فرصت محدود با رویکرد ارتباطی تدریس شود و کار خود را به نحو احسن انجام دهیم؟ ضمنا  بیشترالگوها و تمرینات ارائه شده در کتاب کار بر اساس گرامر طراحی شده  اما دربارم بندی  طراحی سوال 5/2 الی 3 نمره به گرامر اختصاص یافته است. یک سوال بحث بر انگیز وجود دارد آیا  در این فرصت محدود  دانش آموزان می توانند از طریق خواندن و تفکر بر مثال های گوناگون ارائه شده در کتاب کار ساختار دستوری مورد نظر را تشخیص دهند ومیزان یادگیری آنان را ارزیابی نمود؟ به نظرم کاهش ساعت تدریس قطعا آموزش زبان را برای دانش آموزان ، مشکل و غیر ممکن خواهد ساخت و شور و نشاط را از دانش آموزان دریغ می نماییم.

نتیجه گیری:  معمولا یک تحلیل خوب بعد از تدریس همه کتاب امکان پذیرو اجرایی بوده و می تواند تاثیر بیشتری بر نتیجه گیری کتاب از ابعاد مختلف  را داشته باشد و این گونه شتاب در تحلیل  کتاب، نتیجه  مثبت  بر مبنای استانداردهای علمی را در بر نخواهد داشت. در پایان بر خود لازم می دانم از زحمات تمامی  مولفین کتاب جدید التالیف که در تهیه این بسته آموزشی، دلسوزانه  کار کرده اند صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم .

با سپاس: زهرا معمار همد انی

دبیرستان متوسطه  فرزانگان 1





نوع مطلب :
برچسب ها : تحلیل کتاب زبان انگلیسی پایه نهم،
لینک های مرتبط :


شنبه 18 شهریور 1396 09:25 ق.ظ
I love what you guys are usually up too.
This type of clever work and reporting! Keep up the amazing works
guys I've included you guys to blogroll.
سه شنبه 2 خرداد 1396 04:08 ب.ظ
An impressive share! I have just forwarded this onto a friend who was conducting a little research
on this. And he actually ordered me breakfast because I
found it for him... lol. So allow me to reword this....
Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending time to
talk about this topic here on your site.
دوشنبه 28 فروردین 1396 01:21 ق.ظ
I enjoy looking through an article that can make men and
women think. Also, thanks for permitting me to comment!
یکشنبه 13 دی 1394 11:54 ق.ظ
سلام

عالی بود به منم سر بزن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : فرزاد شریعتی
موضوعات
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :